All’improvviso torna Bob Dylan con un brano su JFK di 17 minuti. E un appello: "State a casa e che Dio sia con voi"
Il cantautore pubblica ’Murder Most Foul’, la canzone più lunga della sua carriera, a distanza di otto anni dall’ultimo album di inediti, ’Tempest’. Un brano "composto qualche tempo fa" sull’assassinio dell’amato presidente. Dove, cantando il passato, ci ricorda la fragilità del presente
di VALERIA RUSCONI (la Repubblica, 27 marzo 2020)
"Saluti ai miei fan e follower con gratitudine per tutto il vostro supporto e lealtà nel corso degli anni. Questa è una canzone inedita che abbiamo registrato qualche tempo fa che potreste trovare interessante. State al sicuro, state attenti e che Dio sia con voi. Bob Dylan". Il messaggio arriva all’improvviso con un post su Twitter, inatteso probabilmente anche dal management di Dylan: impossibile gestire fino in fondo un uomo e un artista come lui, sorprendente, in ogni cosa che ha fatto e continua a fare, sempre pronto a scombinare le carte, da quasi sessant’anni a questa parte. Isolato eppure una presenza costante. Incapace di stare fermo, di venire a patti persino con se stesso.
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Greetings to my fans and followers with gratitude for all your support and loyalty across the years.
This is an unreleased song we recorded a while back that you might find interesting.
Stay safe, stay observant and may God be with you.
Bob Dylan https://bobdylan.lnk.to/MurderMostFoulTA ...
Così, come un fulmine nel cielo più buio che l’umanità abbia scrutato da molto tempo a questa parte, appare Murder Most Foul, ’L’assassinio più disgustoso’, una monumentale storia musicata lunga quasi 17 minuti - 16 minuti e 56 secondi per la precisione - che racconta dell’uccisione, il 22 novembre 1963, di uno dei presidenti americani più amati, John Fitzgerald Kennedy.
È un pezzo inedito che arriva a otto anni da Tempest, l’ultimo disco di brani originali di Dylan del 2012, ed è, per quanto si sappia, la canzone più lunga di sempre del suo repertorio: Highlands, da Time Out of Mind del 1997, il capolavoro prodotto da Daniel Lanois, durava 16 minuti e 31 secondi.
Tempest era un disco bellissimo e potente, con un Dylan - ancora una volta a rimescolare le carte - che si mostrava prima ironico e spavaldo (guardate il video della traccia di apertura, Duquesne Whistle) per poi chiudere con Roll on John, racconto crudo degli ultimi istanti di vita di John Lennon. Curioso come, anche in questo nuovo brano, Murder Most Foul, una sorta di opera shakespeariana musicata in cui la musica è solo un accompagnamento o un mezzo - ci sono un piano delicato, un violino, i piatti della batteria appena carezzati - si citino anche i Beatles.
La voce di Dylan è roca ma non ancora al punto in cui la conosciamo oggi: temporalmente, questo pezzo potrebbe avere anche più di qualche anno, come con disarmante sincerità ha ammesso, in una nota, un rappresentante dell’artista spiegando che "un po’ di tempo fa" per uno come Dylan potrebbe voler dire mesi fa o addirittura anni addietro.
"Era un giorno buio a Dallas, novembre del ’63, un giorno che vivrà nell’infamia, il presidente Kennedy andava a gonfie vele, era un bel giorno per vivere e un bel giorno per morire": così si apre la maestosa traccia che, nella struttura del testo, rimanda ai pezzi più complessi della produzione di Dylan, come Highway 61 Revisited, e musicalmente può ricordare le atmosfere dolcemente sospese nella loro tragicità create da Nick Cave più recentemente.
Il pezzo è calato profondamente negli anni Sessanta, con le sue innumerevoli citazioni: non solo i Fab Four che "stanno arrivando" (la ’presa’ degli Usa di Paul McCartney e compagni risale al 1964) ma anche "l’era dell’Acquario" menzionata nel musical Hair o l’imminente festival di Woodstock, il sogno spezzato dell’Estate dell’Amore con il dramma di Altamont e poi di nuovo dentro al dolore con la Grassy knoll, la collinetta a Dealey Plaza, Dallas, da dove presumibilmente il cecchino sparò a Kennedy. Kennedy nel "giorno in cui fecero saltare le cervella al re", lo dice così Dylan, su quella musica forte e fragile al tempo stesso, tanto da creare un contrappasso lacerante in chi è all’ascolto. Si arriva alla fine degli anni Sessanta - è il 1969 - con l’altro incubo musicale scritto dagli Who, l’opera rock Tommy, quando Dylan cita Tommy, Can You Hear Me?, una traccia del disco, e canta "Tommy, mi puoi sentire? Sono la Regina dell’Acido" per poi sussurrare "cavalco in una lunga, nera limousine, cavalco sul sedile posteriore accanto a mia moglie, andando dritto verso l’aldilà, mi chino a sinistra e ho la testa sul suo grembo".
I riferimenti si affollano, compaiono come lampi - ci sono anche Marilyn Monroe, Buster Keaton e Houdini - poi arriva l’inizio della fine: un finale che è come un mantra, in cui Dylan ripete titoli di canzoni e intona "suona Etta James", "suona John Lee Hooker", "suona Don Henley", "suona Glenn Frey", "suona Thelonious Monk, Charlie Parker e tutta quella spazzatura", "suona Stevie Nicks", "suona Nat King Cole". È una coda lunghissima, un elenco di visioni, tasselli di storia, ricordi.
Cosa vorrà dirci Bob Dylan con questa traccia tirata fuori solo oggi, in cui la morte che per sessant’anni lui ha cantato in modo così vivo, è una presenza costante?
Questa volta non serve chiederselo, non serve il rumore degli interrogativi nella tua testa. Questa volta bisogna solo fare silenzio. E ascoltare.
Il testo completo di Murder Most Foul
Twas a dark day in Dallas, November ’63
A day that will live on in infamy
President Kennedy was a-ridin’ high
Good day to be livin’ and a good day to die
Being led to the slaughter like a sacrificial lamb
He said, "Wait a minute, boys, you know who I am?"
"Of course we do. We know who you are."
Then they blew off his head while he was still in the car
Shot down like a dog in broad daylight
Was a matter of timing and the timing was right
You got unpaid debts; we’ve come to collect
We’re gonna kill you with hatred; without any respect
We’ll mock you and shock you and we’ll put it in your face
We’ve already got someone here to take your place
The day they blew out the brains of the king
Thousands were watching; no one saw a thing
It happened so quickly, so quick, by surprise
Right there in front of everyone’s eyes
Greatest magic trick ever under the sun
Perfectly executed, skillfully done
Wolfman, oh wolfman, oh wolfman howl
Rub-a-dub-dub, it’s a murder most foul
Hush, little children. You’ll understand
The Beatles are comin’; they’re gonna hold your hand
Slide down the banister, go get your coat
Ferry ’cross the Mersey and go for the throat
There’s three bums comin’ all dressed in rags
Pick up the pieces and lower the flags
I’m going to Woodstock; it’s the Aquarian Age
Then I’ll go to Altamont and sit near the stage
Put your head out the window; let the good times roll
There’s a party going on behind the Grassy Knoll
Stack up the bricks, pour the cement
Don’t say Dallas don’t love you, Mr. President
Put your foot in the tank and step on the gas
Try to make it to the triple underpass
Blackface singer, whiteface clown
Better not show your faces after the sun goes down
Up in the red light district, they’ve got cop on the beat
Living in a nightmare on Elm Street
When you’re down in Deep Ellum, put your money in your shoe
Don’t ask what your country can do for you
Cash on the ballot, money to burn
Dealey Plaza, make left-hand turn
I’m going down to the crossroads; gonna flag a ride
The place where faith, hope, and charity died
Shoot him while he runs, boy. Shoot him while you can
See if you can shoot the invisible man
Goodbye, Charlie. Goodbye, Uncle Sam
Frankly, my Scarlet, I don’t give a damn
What is the truth, and where did it go?
Ask Oswald and Ruby; they oughta know
"Shut your mouth," said the wise old owl
Business is business, and it’s a murder most foul
Tommy, can you hear me? I’m the Acid Queen
I’m riding in a long, black limousine
Riding in the backseat next to my wife
Heading straight on in to the afterlife
I’m leaning to the left; got my head in her lap
Hold on, I’ve been led into some kind of a trap
Where we ask no quarter, and no quarter do we give
We’re right down the street from the street where you live
They mutilated his body, and they took out his brain
What more could they do? They piled on the pain
But his soul’s not there where it was supposed to be at
For the last fifty years they’ve been searchin’ for that
Freedom, oh freedom. Freedom from need
I hate to tell you, mister, but only dead men are free
Send me some lovin’; tell me no lies
Throw the gun in the gutter and walk on by
Wake up, little Suzie; let’s go for a drive
Cross the Trinity River; let’s keep hope alive
Turn the radio on; don’t touch the dials
Parkland hospital, only six more miles
You got me dizzy, Miss Lizzy. You filled me with lead
That magic bullet of yours has gone to my head
I’m just a patsy like Patsy Cline
Never shot anyone from in front or behind
I’ve blood in my eye, got blood in my ear
I’m never gonna make it to the new frontier
Zapruder’s film I seen night before
Seen it 33 times, maybe more
It’s vile and deceitful. It’s cruel and it’s mean
Ugliest thing that you ever have seen
They killed him once and they killed him twice
Killed him like a human sacrifice
The day that they killed him, someone said to me, "Son
The age of the Antichrist has only begun."
Air Force One coming in through the gate
Johnson sworn in at 2:38
Let me know when you decide to thrown in the towel
It is what it is, and it’s murder most foul
What’s new, pussycat? What’d I say?
I said the soul of a nation been torn away
And it’s beginning to go into a slow decay
And that it’s 36 hours past Judgment Day
Wolfman Jack, speaking in tongues
He’s going on and on at the top of his lungs
Play me a song, Mr. Wolfman Jack
Play it for me in my long Cadillac
Play me that "Only the Good Die Young"
Take me to the place Tom Dooley was hung
St. James Infirmary and the Port of King James
If you want to remember, you better write down the names
Play Etta James, too. Play "I’d Rather Go Blind"
Play it for the man with the telepathic mind
Play John Lee Hooker. Play "Scratch My Back."
Play it for that strip club owner named Jack
Guitar Slim going down slow
Play it for me and for Marilyn Monroe
Play "Please Don’t Let Me Be Misunderstood"
Play it for the First Lady, she ain’t feeling any good
Play Don Henley, play Glenn Frey
Take it to the limit and let it go by
Play it for Karl Wirsum, too
Looking far, far away at Down Gallow Avenue
Play tragedy, play "Twilight Time"
Take me back to Tulsa to the scene of the crime
Play another one and "Another One Bites the Dust"
Play "The Old Rugged Cross" and "In God We Trust"
Ride the pink horse down the long, lonesome road
Stand there and wait for his head to explode
Play "Mystery Train" for Mr. Mystery
The man who fell down dead like a rootless tree
Play it for the Reverend; play it for the Pastor
Play it for the dog that got no master
Play Oscar Peterson. Play Stan Getz
Play "Blue Sky"; play Dickey Betts
Play Hot Pepper, Thelonious Monk
Charlie Parker and all that junk
All that junk and "All That Jazz"
Play something for the Birdman of Alcatraz
Play Buster Keaton, play Harold Lloyd
Play Bugsy Siegel, play Pretty Boy Floyd
Play the numbers, play the odds
Play "Cry Me A River" for the Lord of the gods
Play Number 9, play Number 6
Play it for Lindsey and Stevie Nicks
Play Nat King Cole, play "Nature Boy"
Play "Down In The Boondocks" for Terry Malloy
Play "It Happened One Night" and "One Night of Sin"
There’s 12 Million souls that are listening in
Play "Merchant to Venice", play "Merchants of Death"
Play "Stella by Starlight" for Lady Macbeth
Don’t worry, Mr. President. Help’s on the way
Your brothers are coming; there’ll be hell to pay
Brothers? What brothers? What’s this about hell?
Tell them, "We’re waiting. Keep coming." We’ll get them as well
The field is where his plane touched down
But it never did get back up off the ground
Was a hard act to follow, second to none
They killed him on the altar of the rising sun
Play "Misty" for me and "That Old Devil Moon"
Play "Anything Goes" and "Memphis in June"
Play "Lonely At the Top" and "Lonely Are the Brave"
Play it for Houdini spinning around his grave
Play Jelly Roll Morton, play "Lucille"
Play "Deep In a Dream", and play "Driving Wheel"
Play "Moonlight Sonata" in F-sharp
And "A Key to the Highway" for the king on the harp
Play "Marching Through Georgia" and "Dumbaroton’s Drums"
Play darkness and death will come when it comes
Play "Love Me Or Leave Me" by the great Bud Powell
Play "The Blood-stained Banner", play "Murder Most Foul".
FLS